Norwegian (Bokmål) English 
Studentsamskipnaden i Østfold. Bedre sammen.
facebook hm
sio-logo

Bjølstad

Hei finner du informasjon om :
bj%c3%b8lstad oversikt snip
Oversiktsbilde Bjølstad studentboliger
Post

Det er elektroniske postkasser til alle våre boliger. Hver hybel har sin egen postboks.

Du finner postkassene til Bjølstad 8 i rommet ved siden av servicebygget. Koblet til hus H. Postkassene til Bjølstad 4 er i 1. etasje ved hovedinngangen

Postkassene åpnes med studentkortet
For å få tilgang på din postkasse må du ha registrert ditt studentkort hos oss. Dette er den eneste måten å åpne postkassen på for alle som bor på Bjølstad.


Din leveringsadresse er: 
Bjølstadveien 4 eller 8 A-P + (ditt hybelnummer)
1671 Kråkerøy

OBS! Når du melder flytting til posten så er det viktig at du får med hybelnummeret til din bolig. Hybelnummeret må alltid settes på pakker du bestiller. Husk å endre adressen på dine profiler som ebay, nelly osv. 

Hvis du har bestilt en pakke gjennom posten, den hentes på:
Extra Glommen Brygge
Kråkerøyveien 2A
1671 Kråkerøy
postkart bj%c3%b8lstad
Problemer med internett

WI-FI: EDUROAM

Dersom du får problemer med nettet, prøv følgende før du tar kontakt med oss: 
  1. Sjekk om egen maskin virker på egen hybel
  2. Sjekk om nabos maskin virker hos nabo
  3. Sjekk om egen maskin virker hos nabo
  4. Sjekk om nabos maskin virker på egen hybel 
Dersom minst en maskin virker på hver hybel så er det ikke nettverksproblemer, og bruker må søke etter feil i egen maskin.

WI-FI: Ta kontakt med it-vakt om problemet vedvarer.
Viker ikke det kablede nettverket, meld inn feil via din side. Vaktmester vil da sjekke uttaket om det mottar signaler.


IT –drift har akseptert midlertidig bruk av private trådløse aksesspunkter under forutsetning av at disse benyttes på kanal 1,6 eller 11 på 2,4Ghz-båndet (IEEE 802111g) eller hvor som helst på 5Ghz-båndet.
Benytter du andre kanaler, vil du svekke det trådløse nettverket eduroam.  
Hva gjør du dersom du opplever plagsom støy?

Husk at du bor med andre og må akseptere støy til en viss grad. I følge norsk lov har imidlertid ikke naboen din lov til forstyrre den alminnelige fred og orden med unødvendig mye støy. 

I boreglementet står det : 
Leietakerne plikter å respektere hverandres behov for ro. Etter kl. 23.00 på hverdager og kl. 24.00 på helg/natt til helligdag. På dager før helligdager skal det være ro i boligen, og på eiendommen for øvrig. Den enkelte leietaker er ansvarlig for gjesters opptreden i boligen, fellesarealet og på eiendommen for øvrig. Klarer ikke leietakeren å holde sine gjester rolige, plikter han å sørge for assistanse.
Dette er lovfestet i grunnloven § 3.


SECURITAS: TLF 907 84 853
POLITI: 02800



Her er noen tips til hva du kan gjøre dersom du opplever støy: 
  1. Snakk med naboen din og prøv å finne en løsning sammen. Dette vil ofte være den beste løsningen da det fremmer et godt bomiljø for alle parter. 
  2. Ring Securitas vakttelefon: (+47) 907 84 853. Husk å oppgi at du ringer fra Remmen, dette er et fellesnr for Bjølstad og Remmen
  3. Send en klage til oss til siost@hiof.no der du beskriver hendelsen og involverte parter.
Vaskeriet

Vaskeriet ligger i 1. etg i hus N. Vaskerikort henter du på servicekontoret.
Vaskerikortet kommer med et forhåndsgenerert brukernavn og passord. Det kan du endre selv.

Vaskeriet består av 5 stk vaskemaskiner og 5 stk tørketromler. Av disse er en tørketrommel og en vaskemaskin av ekstra stor størrelse slik at man skal kunne vaske soveposer, dyner etc. Les dette før du går til vaskeriet.


PRISER
Vasketype Pris
Vaskemaskin Kr 15,-
Tørketrommel Kr 5,-
Stor vaskemaskin Kr 20,-
Stor tørketrommel Kr 10,-


For å benytte vaskeriet må du:
  1. Ha vaskerikort med brukernavn og passord
  2. Logge deg på og overføre penger fra ditt kredittkort
  3. Reservere tid i vaskeriet ( PS! Man kan benytte kortet i vaskeriet uten å reservere tid men kun dersom man velger en vask/tørk som er ferdig før neste reservasjon er satt. Det er derfor viktig at man ved tap av kort logger seg inn og tilbakefører penger fra vaskeri-kontoen til din egen konto)
  4. Legge inn mobiltelefonnummer ( om du ønsker sms-påminnelse)
  5. Benytte vaskerikortet for å få startet den maskinen du har bestilt  ( kortleser står på maskinene )


Når du har mottatt vaskerikortet:








1. Følge denne linken.  Du blir da bedt om brukernavn og passord, bruk forhåndsdefinert brukernavn og passord frem til du evt. endrer det.

2. Etter å ha logget deg på kommer du til denne siden :




3. Trykk på "ENDRE BRUKERNAVN" og du får opp denne siden :



4. Skriv inn nytt brukernavn og passord og trykk ok:

5. Du blir da bedt om å logge deg inn på nytt




SMS - påminnelse
SMS-tjenesten er inkludert i prisen du betaler for å benytte vaskeriet. Du må legge inn mobilnummeret ditt og hvor lang tid i forveien av din vaskeritime du ønsker påminnelse.
Når du står i hovedmenyen trykker du på SMS og får opp :




Konto / Innbetaling
For å kunne resrevere tid må du ha penger på din 'konto'. Pengene blir ikke overført til vaskerikortet men blir liggende på din web-konto. Dersom du mister vaskerikortet må du logge deg på vaskerisidene og velge "Tilbakebetal eller Tilbakefør penger til konto". Pengene dine blir da sendt tilbake til det kontonummeret du har foretatt betalingen fra.


Tapt kort / Funnet kort
Tapt kort erstattes for 100NOK som du blir fakturert på neste husleie. Funnet kort leveres til vaktmester, SiØ kan ved hjelp av kortleser finne tilbake til rett eier. Dersom du mister kortet ditt anbefaler vi at du tilbakefører pengene du har igjen på kortet.
Melde fra om feil og mangler i boligen

Hvis du oppdager feil og mangler i din bolig under tiden du bor der, skal dette meldes på din side i unialltid. Dette kan være alt fra lyspærer, varmekabler, kraner og ovner.


Slik gjør du:
  • Logg deg inn på din side https://siost.unialltid.no
  • På forsiden velger du «Henvendelser»
  • Her skriver du inn hva henvendelsen gjelder.

OBS: Du må huke av for "godtar innlåsing" hvis du synes det er greit at vaktmesteren låser seg inn for å se på problemet uten at du er tilstede. Hvis du ikke synes det er greit, så må du ringe vaktmesteren (90671411) og avtale et passende tidspunkt. 
Det er kun om det gjelder en sak inne på ditt private rom.

henvendelser1

Har du andre spørsmål som ikke gjelder fysiske ting ved din bolig, men om kontrakt, studentkort, koder og andre generelle spørsmål, kan du sjekke her eller henvende deg på mail
Renhold

Søppel/avfall
Oppbevaring av søppel i gangene skal ikke skje. Skal du ta med søppel på vei ut, la den stå på rommet frem til du går.

Vi har sortering for restavfall og papp/papir. Dette skal kastes i rette beholdere.
Glass, metall og annet avfall skal kastet på stasjoner som tar imot dette.

renovasjon bj%c3%b8lstad


Ukentlig vaskesjekk
Anbefaler at dere i fellesskap i kollektivet snakker sammen og lager de rutinene dere ønsker å ha. Dette bidrar til et rent og godt bomiljø.
Bor du i enkelt-hybel eller parleilighet er det ingen vaskesjekker.

Den ukentlige vasken skal bestå av:Tømme søppel (skal selvsagt gjøres kontinuerlig)
  • Gulv
  • Kjøkkenbenker og skap
  • Komfyrer og platetopper
  • Kjøkkenvask og kraner
  • Generelt ryddes i området


Semestervask
..gjøres en gang i semesteret. I høstsemesteret vil denne sjekken gjennomføres i november, og på vårsemesteret i mai. ( før 17-mai)

Semestervasken skal bidra til at fellesarealet blir grundig vasket, og kan være med å bidra til at vask ved utflytting blir lettere, både for de skal dra og de som blir igjen.

Det blir utdelt lister fra SiØ hvor oppgaver blir tildelt hvert rom. Du er ansvarlig for den oppgaven som er tildelt ditt rom.  Du må gjerne bytte oppgave med en annen, men når sjekken gjennomføres er du ansvarlig for at din oppgave er gjort.
Ikke godkjent vask av din oppgave vil bli belastes 500,-
Dersom du er på praksis eller ikke befinner deg i hybelen under tiden semestervask sjekkes, kan du sende en epost til siost@hiof.no og vi avtaler en annen dato hvor din oppgave skal være rengjort.
 
OBS: Det er kun hybler som deler fellesareal med andre, altså i kollektiv semestervask gjennomføres. Bor du i enkelt-hybel eller par-leilighet vil det ikke være semester vask.


Vaskeutstyr
SiØ setter ut startpakker i kollektiv.
Dette inkluderer:
  • Moppestativ
  • Bøtter
  • Kluter
  • Noe såpe
Såpe og kluter blir ikke etterfylt, dette er beboers ansvar med å anskaffe. Startpakkene skal være tilgjengelige fra 1 august og er ment som starthjelp ved innflytting.

Er det ikke sentralstøvsuger der du bor, og ønsker støvsuger, må du selv ta med dette. ( sentralstøvsuger finnes på Bjølstad 4)


Vaskesjekk i forbindelse med utflytting, se her
Ved utflytting skal hele hybelen vaskes ut og det skal alltid meldes om tid for vaskesjekk. Dette kan du melde til siost@hiof.no
Røyking
 
Alle våre boliger er røykfrie. Det er ikke tillatt å røyke inne.
Røyking må foregå ute på anviste plasser. Røyking rett utenfor innganger er heller ikke lov.

OBS, røyklukt kan være svært vanskelig og kostbart å få vekk. Hvis du røyker inne og det lukter når du flytter, blir du belastet med et rengjøringsgebyr. Dette kan variere fra 5000 - 12000 NOK
Brannrutiner

Brannalarmen på Bjølstad er direkte knyttet til brannvesenet. Det kan være lurt å lagre nummeret til brannsentralen på telefonen: 64913100 i tilfelle uønsket alarm

Det er strengt forbudt å kople ned brannvarslere fra taket. Alle varslere er koplet sammen, tar man en ned, vil sikkerheten brytes, og alarmen går av.

Røyking inne er ikke tillatt under noen omstendigheter, og tildekking av brannvarsler er ikke lov.

Alle uønskede alarmer som fører til full uttrykning vil fra 1/1-2018 medføre et gebyr på 5000 NOK. Det belastes rommet hvor brannalarmen ble utløst.
  • Ikke gå fra tente lys
  • Unngå å steke pizza når du helst burde sove
  • Pass på kjelene når du lager mat. Unngå tørrkoking
  • Unngå å bruke ladere om natten
  • IKKE røyk inne
  • Ikke gå fra elektriske varmeovner eller annet elektrisk utsyr mens de er på.


Hvordan håndtere brannpanelet  

Oppmøteplass ved brann
Hvis det faktisk brenner må du følge branninstruksen og møte opp på nærmeste trygge parkeringsplass.
sio-logo beige
Høgskolesenteret på Remmen, 1757 Halden
Telefon: 69 60 84 00

E-post: studentsamskipnaden@hiof.no


Cookies  -  Personvernerklæring
Sosiale medier