Norwegian (Bokmål) English 
Studentsamskipnaden i Østfold. Bedre sammen.
facebook hm
sio-logo

Remmen

Her finner du blant annet informasjon om: 
nummerert oversiktsbilde remmen
Vaskeri


Vaskeriet finner du i underetasjen mellom hus C og D. Vaskeribrikken henter du på SIØs kontor.
Vaskeribrikken kommer med et forhåndsgenerert brukernavn og passord. Det kan du endre selv.
 
Vaskeriet består av fem vaskemaskiner og fem tørketromler. Av disse er én tørketrommel og én vaskemaskin av ekstra stor størrelse slik at man skal kunne vaske soveposer, dyner etc.
Les dette før du går til vaskeriet.

 
For å benytte vaskeriet må du:
Ha en vaskeribrikke med brukernavn og passord
Logge deg på og overføre penger fra ditt kort
Benytte vaskeribrikken for å få startet den maskinen du har bestilt (kortleser er festet på maskinene) 
 
Når du har hentet brikken
Følg denne linken Du blir da bedt om brukernavn og passord, bruk forhåndsdefinert brukernavn og passord frem til du evt. endrer det.
 
Etter å ha logget deg på kommer du til denne siden:

vaskremmen1
 
Trykk på "ENDRE BRUKERNAVN" og du får opp denne siden:

vaskremmen2
Skriv inn nytt brukernavn og passord, og trykk ok. Du vil da bli bedt om å logge inn på nytt.

 
Reservere tid
Du kan reservere tid mellom 07.00 og 22.00. PS! Du kan benytte brikken i vaskeriet uten å reservere tid men kun dersom du velger en vask/tørk som er ferdig før neste reservasjon er satt. Derfor er det viktig at du, ved tap av kort, logger deg inn og tilbakefører pengene fra vaskeri-kontoen til din egen konto. Mellom 22.00 og 07.00 er det ikke mulig å reservere maskinene.
 
Hvis du ikke benytter en eller flere av de reserverte maskiner/perioder som er reservert må det betales et gebyr på 25 kr. Annulleres reservasjonen før start av periode blir det ikke belastet noe. Det må skje 1t før reservert tid.
Du kan reservere to maskiner opptil to uker i forveien.

vaskremmen3

 
Konto / Innbetaling
For å kunne reservere tid må du ha penger på din «konto». Pengene blir ikke overført til vaskerikortet men blir liggende på din web-konto. Dersom du mister vaskerikortet må du logge deg på vaskerisidene og velge "Tilbakebetal eller Tilbakefør penger til konto". Pengene dine blir da sendt tilbake til det kontonummeret du har foretatt betalingen fra.
 
Tapt kort / Funnet kort
Tapt kort erstattes med 100NOK som du blir fakturert på neste husleie. Funnet kort leveres til vaktmester, SiØ kan ved hjelp av kortleser finne tilbake til rett eier. Dersom du mister kortet ditt anbefaler vi at du tilbakefører pengene du har igjen på kortet.
 
Post

Det er elektroniske postkasser til alle våre boliger. Hver hybel har sin egen postboks.

Du finner postboksene her:
A og B: 1. etasje.
C og D: underetasjen, gangen mellom C og D.
Hus 8 A og B: på veggen ved sykkelparkeringen.

Postkassene åpnes med studentkortet.
For å få tilgang på din postkasse må du ha registrert ditt studentkort hos oss. Dette er den eneste måten å åpne postkassen på.


Din leveringsadresse er: 
BRA veien 8A, 8B, 6A, 6B, 6C eller 6D + H0xxx (ditt hybelnummer)
1783 Halden

OBS! Når du melder flytting til posten så er det viktig at du får med hybelnummeret til din bolig.
Hybelnummer skal også alltid settes på pakker du bestiller. Husk å endre det på dine profiler som på ebay, nelly osv.


Hvis du har bestilt en pakke som ikke får plass i postkassen, hentes den på:
Coop Prix, Braveien 55
Her har de utlevering fra posten og postnord

I noen tilfeller blir pakker fra postnnord levert til vårt kontor, da vil du få en SMS om å hente pakken her.

kartremmen
Styring av persienner

Ved korte trykk på knapp 1 og 3 vil persiennene endre vinkel på lamellene.
Ved et langt trykk, 5 sek, på knapp 1 og 3 vil persiennene gå helt opp eller helt ned i den retningen du trykker. Dette kan stoppes ved å bruke knapp 2.  
solskjerming

Persiennene er programmert på følgende måte:
  • Etter 2 min med sol vil persiennene gå ned.
  • Etter 30 min uten sol vil persiennene gå opp igjen.
Brannrutiner
Dette panelet finner du utenfor hvert kollektiv i hus C og D.
Det kan kun anvendes ved forvarsel. Hvis alarmen er uønsket og du ikke får avstilt alarmen, ring 64913100 for å unngå utrykning.
brannavstiller2
Hva gjør du hvis forvarselet/brannalarmen går av
I hus 8A og 8B er det vanlige brannvarslere uten automatisk tilknyning til brannsentralen. Dere må derfor selv ringe brannvesenet ved brann: 110

Brannalarmen på Nye Remmen er direkte knyttet til brannvesenet. Det kan være lurt å lagre nummeret til brannsentralen på telefonen: 60201700 i tilfelle uønsket alarm.


Det er strengt forbudt å koble ned brannvarslere fra taket. Alle varslere er koblet sammen, det betyr at hvid du tar ned en, brytes sikkerheten og alarmen går av.

Røyking inne er ikke tillatt under noen omstendigheter, og tildekking av brannvarsleren er ikke lov.


Alle uønskede alarmer som fører til full uttrykning vil fra 1.1.18 medføre et gebyr på 5000 NOK. Det belastes det rommet hvor brannalarmen ble utløst.
  • Ikke gå fra tente lys
  • Unngå å steke pizza når du helst burde sove
  • Pass på kjelene når du lager mat. Unngå tørrkoking
  • Unngå å bruke ladere om natten
  • IKKE røyk inne
  • Ikke gå fra elektriske varmeovner eller annet elektrisk utsyr mens de er på.


Hvordan håndtere brannpanelet:   
Oppmøteplass ved brann
Oppmøteplass er på parkeringsplassen på utsiden av bygg A, se bilde under. 

Ved å trykke inn de grønne nød-boksene ved dørene vil all låsmekanisme løsne og døren vil ikke lenger gå i lås.
oppm%c3%b8teplass remmen
Problemer med internettkoblingen

WI-FI: EDUROAM

Hvis du får problemer med nettet, prøv følgende før du tar kontakt med oss: 
  1. Sjekk om egen maskin virker på egen hybel
  2. Sjekk om nabos maskin virker hos nabo
  3. Sjekk om egen maskin virker hos nabo
  4. Sjekk om nabos maskin virker på egen hybel 

Hvis minst én maskin virker på hver hybel så er det ikke nettverksproblemer, og bruker må søke etter feil på egen maskin.


WI-FI: Ta kontakt med it-vakt om problemet vedvarer.
Virker ikke det kablede nettverket, meld inn feil via din side. Vaktmester vil da sjekke om uttaket mottar signaler.


IT –drift har akseptert midlertidig bruk av private trådløse aksesspunkter under forutsetning av at disse benyttes på kanal 1,6 eller 11 på 2,4Ghz-båndet (IEEE 802111g) eller hvor som helst på 5Ghz-båndet.
Benytter du andre kanaler, vil du svekke det trådløse nettverket eduroam.  

 
Hva gjør du hvis du opplever plagsom støy?

Husk at du bor med andre og må akseptere støy til en viss grad. I følge norsk lov har imidlertid ikke naboen din lov til forstyrre den alminnelige fred og orden med unødvendig mye støy. 

I boreglementet står det : 
Leietakerne plikter å respektere hverandres behov for ro. Det skal være stille i boligen, og på området generelt, etter kl. 23.00 på hverdager og kl. 24.00 helg/natt til helligdager. Den enkelte leietaker er ansvarlig for gjesters opptreden i boligen, fellesarealet og på eiendommen for øvrig. Klarer ikke leietakeren å holde sine gjester rolige, plikter han å sørge for assistanse.
Dette er lovfestet i grunnloven § 3.


SECURITAS: TLF 907 84 853
POLITI: 02800



Her er noen tips til hva du kan gjøre hvis du opplever mye plagsom støy: 
  1. Snakk med naboen din og prøv å finne en løsning sammen. Dette vil ofte være den beste løsningen da det fremmer et godt bomiljø for alle parter. 
  2. Ring Securitas vakttelefon: (+47) 907 84 853. Husk å oppgi at du ringer fra Remmen, dette er et fellesnr for Bjølstad og Remmen
  3. Send en klage til oss der du beskriver hendelsen og involverte parter.
Melde fra om feil og mangler i boligen

Hvis du oppdager feil og mangler i din bolig under tiden du bor der, skal dette meldes på din side i unialltid. Det kan være alt fra defekte varmekabler, kraner, ovner, lyspærer osv.


Slik gjør du:
  • Logg deg inn på din side
  • På forsiden velger du «Henvendelser»
  • Her skriver du inn hva henvendelsen gjelder.

OBS: Du må huke av for "godtar innlåsing" hvis du synes det er greit at vaktmesteren låser seg inn for å se på problemet uten at du er tilstede. Hvis du ikke synes det er greit, så må du ringe vaktmesteren (90671411) og avtale et passende tidspunkt. 
Det er kun om det gjelder en sak inne på ditt private rom.




Har du andre spørsmål som ikke gjelder fysiske ting ved din bolig, men om kontrakt, studentkort, koder og andre generelle spørsmål, kan du sjekke her eller henvende deg på mail
Renhold

Søppel/avfall
Oppbevaring av søppel i gangene skal ikke forekomme på noe tidspunkt. Skal du ta med søppel på vei ut, la den stå på rommet fram til du går.

Vi har sortering for restavfall og papp/papir. Dette skal kastes i rette beholdere.
Glass, metall og annet avfall skal kastet på stasjoner som tar imot dette. Nærmeste for dere blir coop prix, BRAveien 55



Ukentlig vaskesjekk

Den ukentlige vasken skal bestå av:
  • Tømme søppel (skal selvsagt gjøres kontinuerlig)
  • Gulv
  • Kjøkkenbenker og skap
  • Komfyrer og platetopper
  • Kjøkkenvask og kraner
  • Generelt ryddes i området

Vi anbefaler at dere i kollektivet snakker sammen og lager de rutinene dere ønsker å ha. Dette bidrar til et rent og godt bomiljø.
Vi sjekker ikke enkletter eller parleiligheter.


Semestervask
..gjøres en gang i semesteret. I høstsemesteret vil denne sjekken gjennomføres i november, og på vårsemesteret i mai (før 17-mai).

Det blir utdelt lister fra SiØ med oppgaver til hvert rom. Du er ansvarlig for den oppgaven som er tildelt ditt rom.  Dere må gjerne bytte oppgave internt, men du er uansett ansvarlig for tildelt oppgave.
Ikke godkjent vask blir belastet med 500 NOK
Hvis du er i praksis eller på ferie, kan du sende en epost til siost@hiof.no for å avtale en passende dato for sjekk.
 
Igjen: Vi sjekker ikke enkletter eller parleiligheter.


Vaskeutstyr
SiØ setter ut startpakker i kollektiv.
Dette inkluderer:
  • Moppestativ
  • Bøtter
  • Kluter
  • Noe såpe
Såpe og kluter blir ikke etterfylt, dette er beboers ansvar med å anskaffe. Startpakkene er ment som starthjelp ved innflytting i august.

Hvis det ikke er sentralstøvsuger der du bor, og du ønsker støvsuger, så må du selv ta med dette (Det er sentralstøvsuger på Nye Remmen og Bjølstad 4).



Vaskesjekk i forbindelse med utflytting, se her
Ved utflytting skal hele hybelen vaskes ut og det skal alltid meldes om tid for vaskesjekk. Dette kan du melde til siost@hiof.no
Røyking

Alle våre boliger er røykfrie. Det er ikke tillatt å røyke inne.
Røyking må foregå ute på anviste plasser. Røyking rett utenfor innganger er heller ikke lov.

OBS: røyklukt kan være svært vanskelig og kostbart å få vekk. Har du røyket inne og det lukter når du flytter, vil du få et rengjøringsgebyr. Dette kan variere fra 5000 - 12000 NOK
sio-logo beige
Høgskolesenteret på Remmen, 1757 Halden
Telefon: 69 60 84 00

E-post: studentsamskipnaden@hiof.no


Cookies  -  Personvernerklæring
Sosiale medier