jubileumslogo
Camilla Wilhelmsen
18/30
Camilla Wilhelmsen
«Kostholdsråd i eksamenstiden»

Eksamenstiden er her, og med den mange lange dager med lesing, oppgaveløsninger og atter lesing. Det er ikke alltid like lett å ta nok pauser. Og måltidene blir fort enkle, kjappe og ofte usunne.
På kjøkkenet til SiØ Spis i Fredrikstad arbeider kokken Camilla Wilhelmsen. Hun slår et slag for små hyppige måltider med ordentlig mat og minner om at mat er en viktig energikilde. Mange sammenlikner eksamensperioden med et maratonløp. Som langdistanseløpere trenger eksamensforberedende studenter jevnlig tilførsel av energi og væske. Og i likhet med konkurranseløpere bør studenter være bevisste på hvilke energikilder de bruker.
 
Mange studenter tyr til sukkerholdige drikker eller godterier i eksamensperioden. Det er hyggelig å unne seg noe godt. Men kostholdseksperter advarer mot «å havne på sukkerkjøret». Mat og drikke med høyt sukkerinnhold vil sende blodsukkeret rett til værs, før det stuper igjen. Og læringsevnen faller i takt med blodsukkeret. Derfor anbefales det å holde et jevnt blodsukkernivå. Det oppnår man ved å spise mange og små måltider. Når det går lang tid mellom måltidene, blir mange irritable og slitne. Da er det lett å spise ekstra mye når man endelig spiser. Og det fører ofte til at man blir enda trøttere etterpå.
Et balansert kosthold bør bestå av en kombinasjon av smarte karbohydrater, proteiner og sunt fett. Det betyr at man bør unngå mat med for mye sukker eller fett. Noen kostholdseksperter sier at «å studere uten å spise ordentlig, er som å prøve å bygge et hus uten materialer». De ernæringsmessige byggesteinene er nødvendige for å kunne lære.
 
Forbruket av kaffe og koffeinholdige drikker øker alltid i eksamensperioden. De fleste har sikkert erfart at kaffe er oppkvikkende. Men det det går en grense for hvor mye koffein kroppen tåler. Generelt sett er åtte kopper en grei maksimumsgrense. Men noen kan oppleve hjertebank og skjelving ved lavere mengder.
De fleste kostholdseksperter retter en pekefinger mot energidrikker, pulver og piller i eksamensperioden. Energidrikker har et høyt innhold av koffein og sukker, og kan fort bli for mye av det gode. Da er det bedre å kose seg med kaffe- eller tekoppen.
Å kunne kose seg er viktig – også i eksamensperioden. Camilla og de andre ansatte i SiØ Spis minner om at litt smågodt kan være bra for humøret. Og aller best er det å velge nøtter og andre sunne snacksvarianter. Men uansett hvilke godsaker man foretrekker, skal de ikke erstatte den ordentlige maten.
 
TILBAKE

#SIØ